Ozmoz Yoluyla Öğrenme
Ozmoz, çözücü maddelerinin çok yoğun ortamdan az yoğun ortama, seçici geçirgen bir zardan enerji harcanmadan geçişi ifade eden bilimsel bir kavramdır. Başka bir deyişle, birbiriyle temasta olan iki elementin karşılıklı etkisidir.
Bu nedenle, ozmoz yöntemini kullanarak öğrenme, iki bireyin karşılıklı etkisini temel almaktadır. Böylece, ozmoz ile öğrenme başka insanların becerilerini ve davranışlarını taklit etmek ve gözlemlemeye dayalıdır.
Öğrenmenin esasen bilgiyi özümsemesi olduğuna dair yaygın bir yanlış anlama vardır. Öğrenciler sınıfta oturur. Öğretmenler bir şeyler söyler ardından öğrenciler bilgiyi özümserler. Daha sonra hangi öğrencilerin en fazla bilgiyi emdiğini görmek için testler yapılır. Bu, “ozmoz yoluyla öğrenme” fikridir. Öğrenme ilgili asıl olması gereken ise tüm öğrenmenin aktif olmasıdır.
Aslında, öğrenmek gerçekten zor bir iştir. Ozmozla öğrenmek her zaman işe yaramaz. Eğer işe yarasaydı işte o zaman fen ders kitabınızla şekerleme yaparsınız ve aniden bir salyangozun biyolojisi hakkında her şeyi bilerek uyanırsınız. 🙂
Öğrenciler bazen okula tam zamanlı bir iş gibi yaklaşmaktadır. Aralarında ki en büyük fark, kazancınızı birinde ayda bir diğerinde ise eğitiminizin sonunda almanızdır.
Öğrenmekte aslında bir nevi iş olduğundan, öğrencilerin bunu böyle düşünmeleri normaldir ve tam zamanlı işlerde olduğu gibi aslında bir şey üretmedikçe çalışmamış olurlar.
Kendinizi “çalışıyor” olarak kabul edebilmek için sunulan materyalle etkileşime girmeli ve yeni bir şey üretmelisiniz.
Bunu açıklığa kavuşturmak için size bir soru sorayım. Kâğıda yazmak mı video izlemek mi? daha faydalı bir öğrenme şeklidir.
Yazmak zor bir iştir, ancak çoğu zaman çok şey öğrenirsiniz. En çok öğrendiğiniz dersler mutlaka en çok not aldığınız ve yazarak çalıştığınız derslerdir. Videoyu sadece izlemek yazmak kadar işe yaramaz.
“Ozmozla öğrenme” ifadesi, bir ders kitabıyla uyumak veya akıllı öğrencilerin yanında oturmak gibi fikirleri çağrıştırabilir. Peki ya sınıfta? Öğrenciler pasif bir şekilde dinlerken ders vermek, öğrencilerin beyni ile eğitmenin beyni (veya sınıf havası) arasındaki ozmotik basınç farkının, bilginin taşınmasını veya yayılmasını teşvik eden itici güç olmasına izin vermek gibidir.
Bazı insanlar gece uyurken yastığının altına bir ders kitabı koymak için bu ifadeyi şaka yollu kullanırlar. Aslında matematiği kötü olan biri matematiği iyi olanlarla takılarak, matematik öğrenebilir. Ya da belki daha sık olan bir şey: kişinin yabancı dil öğrenmek için kendisini o dilin konuşulduğu bir ortama sokarak yabancı bir dil öğrenmesi örnek olarak verilebilir.
Konuya bağlı olarak, öğrenmenin en iyi yolu olabilir veya olmayabilir. Ve öğrenciye (ve ortaya koymaya hazır oldukları çabaya) bağlı olarak, herhangi bir şeye yol açabilir veya açmayabilir. Yine de bazen bir şeyler öğrenmek için en azından makul bir yaklaşım olabilir.
Ozmoz ile öğrenme diğerleriyle olan temasa ve iletişime dayalıysa, o halde bu durum pratik ve deneyime dayalı günlük öğrenmeyi de içerir.
Öğrenciler, çevresindekilerin davranışlarından kuralları, yaygın inanışları ve iletişim kurmayı öğrenebilir. Bu nedenle, çevrenin özelliklerine bağlı olarak, bazıları diğerlerinden daha fazla uyaran içerir.
Aynı şekilde, bazı insanlar daha ilgi çekiciyken bazıları saldırgan olabilir. Hatta, uyum sağlamadığımızı hissettiğimiz ortamlar da vardır. Bu nedenle, her ortamda hatta en önemsiz olanlarında bile bilinçli veya bilinçsiz bir şekilde bir şeyler öğreniriz.
Bu nedenle, her ortamın bize bir davranış veya beceri kazandırma ihtimali vardır. Bununla birlikte, bazı durumlarda davranışlardan ve inançlardan vazgeçilmesi de mümkündür.
Başka bir deyişle, farklı ortamlarda bulunmak ve insanlarla temas halinde olmak, bizi biz yapan kişiyi şekillendirmeye yardımcı olan iyi ve köyü şeyler öğrenmemize de yardımcı olur.
Ozmoz ile öğrenmenin temel özellikleri
Ozmoz yöntemi ile öğrenmenin temel özellikleri aşağıdaki gibidir:
• Çeşitli ortamda ve pek çok farklı kişiyle etkileşim halinde olarak gerçekleşir.
• Diğer insanların davranışlarını gözlemlemeye dayalı bir yöntemdir. Ebeveynler, eğitimciler, arkadaşlar, televizyon, film ve sosyal medya karakterleri çocukların örnek alabileceği kişilerdir.
• Yeni bir bilgiyi içselleştirme yöntemi olarak, değerleri, davranışları, mimikleri, kuralları ve konuşma şeklini taklide, tekrarlamaya veya reddetmeye yol açar.
• Öğrenme süreci doğal olarak gerçekleşir. Örgün eğitim kapsamında da meydana gelebilmesine rağmen, bazen de bilinçsiz bir biçimde meydana gelir.
Öğrenmenin diğer şekilleri gibi, ozmoz ile öğrenme de diğer yöntemlerle desteklenmelidir. Bu yöntem çevre ile yakından ilişkili olduğundan, etkili öğrenmenin gerçekleşmesi için elverişli bir ortam gereklidir.
Son olarak şunu söyleyebilirim:
Ozmoz ile öğrenme yönteminin, kaçınılmaz bir yöntem olduğunu belirtmek gerekir. Kişinin sahip olduğu her deneyimde ve her durumda gerçekleşebilir. Eğer pozitif ve uyarıcı bir çevrede gerçekleştirilirse, günlük öğrenme süreci son derece dönüştürücü olabilir.